Kattungar


Idag kom kattungarna. Runt 16-tiden hörde vi Aprikosen jama och vi trodde det var Sigge som höll på och försökte leka med henne, men Sigge var oskyldig denna gången.
Hon gick och gömde sig i garderoben, men kom fram när jag pratade med henne. Gick och la sig på vardagsrumsgovlet och det syntes att det var något som var på väg ut. Jag har den senaste tiden gjort iordning fyra ställen för henne att föda på, och hon lägger sig på vardagsrumsgolvet:-)
Vi såg den första ungen komma och naturen hade sin gång. Hon slickade bort fosterhinnan, bet av navelsträngen och åt upp moderkakan. Det var rätt fantastiskt. Hon försökte lyfta upp ungen, jag tror hon försökte ta den till bolådan som vi ställt i närheten. Vi hjälpte henne på traven och lyfte in ungen och hon följde efter och födde resten av ungarna där. Hon hade knappt slickat rent en unge förräns nästa var på väg ut. De fyra första kom i snabb takt. Det kom en femte en stund senare, men den var dödfödd. Magnus försökte återuppliva den, med de metoder han mindes från att han hjälpt till hos sin f.d. flickvän som födde upp perser. Dock gick det inte.
Men jag är jätteglad att det ändå gick så bra som det gick och att nästan alla ungar klarade sig.
Jag har nog varit mer orolig än kattmamman själv tror jag.
Så nu ligger Apri och vilar och kattungarna verkar också sova. Det blev 3 creme (ev. var två av dem rödcreme) och en gråvit.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0