Min nya tarot

Jag impulsköpte en tarotlek igår. Jag skulle möta Magnus i stan, men han blev tvungen att jobba över så jag strosade iväg till Vattumannen där jag inte vart på väldigt länge och gick nästan omedlebart till tarotsektionen. Tarotlekar finns det ju hur många som helst och helst hade jag velat ha allihop, men jag hade bestämt mig för att köpa en.
Bad en expedit om lite tips och hjälp och hon radade upp en del olika sorters tarot, men ingen som jag direkt föll för vid första ögonkastet.
Jag berättade att jag var nybörjare och hon föreslog en klassisk tarot. "Mmm, men jag har redan en Rider-waite".
Sen föreslog hon Thoth, men jag gillar den helt enkelt inte. Hon visade, rysk, egyptisk, medeltidsstil och flera andra.
"Vilken djungel", suckade jag.
"Gå på instikt bara", föreslog hon.
Och då insåg jag att jag hela tiden medans jag tittat på alla lekar, höll i en lek som jag inte ville släppa ifrån mig.
Tittade ner på den och sa "Det känns som att jag vill ta med mig den här leken hem så det blir nog denna".
Det var ingen lek jag trodde jag skulle välja, vid första blicken såg den ut att vara gjord för att vara snygg och inte ha så rik symbolik.
Men när jag senare kollade igenom leken, jämfört symboliken med min rider-waite för att förstå den lite bättre, så insåg jag hur perfekt den är för mig just nu. Den har de klassiska tarotsymbolerna, men den ser dem ur en annorlunda synvinkel, som känns helt rätt. Den lyckas med att, inte bara ta fram vad korten betyder, utan också ett bra förhållningssätt till vad de representerar. Och det bara med bilder.
Upphovsmakarna verkar vara kinkiga med att man publicerar deras bilder så jag länkar till en sida som redan har rätt att publicera dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0