Picknick med jehovas

Jag tillhör nog en utav de få som faktiskt öppnar dörren när jehovas ringer på, eftersom jag tycker att diskussionerna kan vara rätt intressanta. Det är  samma tjej (som faktiskt är väldigt trevlig), som kommer, med en ny jehovaskompis i släptåg varenda gång. Magnus tror att jag används som något sorts studieexempel.
Jaja, igår när de kom föreslog jag att vi skulle gå ut och sätta oss på gräsmattan eftersom vädret var bra.
Deras världsbild och uppfattning om hur livet är och borde vara är så långt ifrån min egen att jag tycker det är fascinerande.

Ta bara det här med att de tror att gud kommer att återvända, slänga ut syndarna och sen kommer världen att bli en vacker plats, där man inte krigar, inte bråkar, ingen har något problem eller någon sjukdom.
Jag har inget emot att krigen skulle upphöra, och jag vill sannerligen inte vara sjuk, men jag hade inte varit den person jag är idag om jag inte hade gått igenom svårigheter. Jag hade inte fått lära mig lika mycket och svårigheter lär en att uppskatta saker man inte uppskattade innan.

Ingen skulle behöva dö i detta nya paradis heller. Jag kan tänka mig att det lockar många som är rädda för döden.
Men nu råkar jag tro på reinkarnation och skulle tycka det var förbannat jobbigt om jag blev 100 år gammal och skulle fortsätta leva samma liv hela tiden. Så tråkigt.

Igår tog de upp saker som "onda andar"  "goda andar" och däribland tarotkort. Tarotkort är, enligt dem, något som leder människor på villovägar. Tarotkortens budskap kommer inte från gud. Och där kunde jag inte annat än att hålla med. Mina tarotkort har ingenting med deras gud att göra.
Kanske har de helt missat pentagrammet och månskäran jag har runt halsen, de har i vilket fall aldrig tagit upp det.

Avslutningsvis så har jehovas en tro som är långt ifrån min egen, men de kan vara mycket trevligare än jag trodde, och de utav dem jag träffat accepterar att man inte har likadana åsikter. En del av det jag läst om dem stämmer, annat stämmer inte alls. Det stämmer att de är emot blodtransfusioner. De får varken ge eller ta emot blod.
Men man får bjuda dem på t.ex. kaffe  (jag hade läst att de inte får ta emot något av någon de besöker), jag frågade.
Däremot får man INTE, och jag kan inte vara nog tydlig här, man får INTE bjuda dem på kaffe med blod i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0